تجارت الکترونیک، به معنیِ انجام معاملات تجاری، از طریق ابزارهای الکترونیکی مانند اینترنت، تلفن، تلویزیون و کامپیوتر است.
بازارِ در حالِ تغییر، فرصت بزرگی را برای کسبوکارها فراهم میکند تا ارتباط خود با مشتری را بهبود دهند و بازار خود را در دنیای آنلاین گسترش دهند. بر اساس Statista، تا سال ۲۰۱۳، میزان فروش جهانیِ تجارت الکترونیک، به ۱.۲ تریلیون (۱۰۰۰ میلیارد) دلار رسید و میزان فروش گوشی تلفن همراه در ایالات متحده نیز، به ۳۸ میلیارد دلار رسید. بیش از ۴۰ درصد از کاربران اینترنت (در مجموع ۱ میلیارد نفر)، کالاهایی را به صورت آنلاین خریداری کردهاند. این ارقام همچنان به رشد خود ادامه خواهند داد، زیرا استفاده از گوشی همراه و اینترنت، هم در ایالات متحده و هم در بازارهای در حال توسعه در سراسر جهان، در حال گسترش است.
تجارت الکترونیک از نگاه مزایایی مانند راحتی، وجود طیف وسیعی از گزینههای مختلف، صرفهجویی در زمان، امکان ارائه کوپنها و تخفیفهای خاص و … دارد که بر معایب احتمالی مانند تاخیر در دریافت کالا، مشکلات اینترنتی و … غلبه دارد.
برای فروشندگان و صاحبان کسب و کار آنلاین نیز مزایایی مانند افزایش فروش، تراکنش فوری، دسترسی 24 ساعته و … وجود دارد که در برابر معایبی مانند اجبار به نگهداری مستمر، ارجاع کالا و خدمات پس از فروش، خودنمایی کرده و آنان را به ادامه فعالیت بر بستر آنلاین ترغیب میکند.
مجموعه هرمس نیز با عنایت به موارد بالا بر روی فرصتهای مناسبی در حوزه تجارت الکترونیک متمرکز شده است تا خلا ناشی از نبود نهادهای واسط مطمئن بین بازرگانان خارجی و تاجران داخلی را پوشش دهد و فرآیندهای صادراتی و وارداتی از و به جمهوری اسلامی ایران را تسهیل نماید.