آشنایی با مراحل صادرات کالا (5 مرحله اصلی)

آشنایی با مراحل صادرات کالا (5 مرحله اصلی)

صادرات کالا یک فرآیند سیستماتیک است که نیاز به دانش و تجربه ویژه‌ای در سطح بین المللی دارد. اگر مراحل صادرات کالا به درستی شناخته و درک نشود در این مسیر با احتمال بالایی چالش‌هایی رخ خواهد داد که برطرف‌کردن آن‌ها یا بسیار سخت و یا اصلا نشدنی خواهد بود.

به همین علت در این مقاله بر آن شدیم تا مراحل صادرات کالا را به جزییات و تا جای ممکن با زبانی ساده مورد بحث قرار دهیم. با یک سرچ ساده در گوگل با کلیات مراحل صادرات کالا آشنا خواهید شد. اما آنچه که در این مقاله از بلاگ هرمس آمده است جزئیاتی است که در سایر مطالب پیدا نمی‌کنید. برای مثال مهم است بدانید که چه مقدماتی لازم است مهیا و از جهات مختلف بررسی شود تا شما مرحله به مرحله بتوانید با خیال راحت‌تری پیش روید و نسبت به چالش‌های مسیر آماده‌تر باشید.

مراحل صادرات کالا به خارج از ایران 5 قدم اصلی از مراحل صادرات کالا

  1. انتخاب محصول و امکان سنجی
  2. امکان سنجی تامین و مطالعات زنجیره تامین
  3. پیداکردن مشتری
  4. ارزیابی و بررسی مسائل حقوقی و عملیاتی
  5. نتیجه گیری و بررسی نتیجه در هر مرحله

قدم اول: انتخاب محصول و امکان سنجی چه نقشی در مراحل صادرات کالا به عهده دارد؟

اولین گام در صادرات یک محصول، انجام تحقیقات بازار است. این شامل شناسایی بازارهای بالقوه است که در آن تقاضا برای محصولی وجود دارد. عواملی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از ترجیحات فرهنگی، شرایط اقتصادی، اندازه بازار و رقابت. درک این جنبه‌ها به انتخاب بازارهای امیدوارکننده برای محصول و در ادامه انتخاب محصول شما کمک می‌کند.

قدم دوم: امکان‌سنجی تامین و مطالعه زنجیره صادرات محصول

این مرحله شامل چند مرحله به شرح زیر است:

2-1) امکان تامین کالا داخل کشور

2-2) مطالعه چالش‌های صادرات و محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های گمرک

2-3) بررسی و مهندسی مسیر حمل کالا

2-4) بررسی وضعیت ترخیص کالا در کشور مقصد و کنترل چالش‌های عملیاتی وارد بر آن

2-5) مطالعه اقتصادی زنجیره تامین محصول و بررسی فرصت‌های افزایش سودآوری این زنجیره

قدم سوم: پیداکردن مشتری

3-1) بررسی بازار هدف

3-2) رایزنی و مذاکره

3-3) عقد قرارداد

3-4) انتخاب مسیر بهینه

این بخش از مراحل صادرات کالا به این صورت طی می‌شود که باید از سمت تامین‌کننده یا شرکت صادرکننده، نمونه محصول برای مشتری ارسال و فرآیند ترخیص کالا به صورت امتحانی طی شود. همچنین نمونه‌ها به مشتری تحویل داده شود و شرایط تسویه و حمل و کنترل ترم‌های تجاری مورد بررسی قرار بگیرد.

در نهایت براساس نمونه‌ها و محصولات ارائه شده، تعدادی پیشنهاد روی میز داریم که می‌توانیم از بین آن بهترین را انتخاب کنیم. با بررسی همه شرایط و مواردی که در بالا گفته شد و با مطالعه و در نظرگرفتن شرایط اقتصادی و میزان سودآوری هر انتخاب، بهینه‌ترین مسیر را انتخاب می‌کنیم تا صادرات انجام بگیرد.

قدم چهارم: بررسی مسائل حقوقی و عملیاتی مسیر انتخاب‌شده

4-1) بهترین حالت قراردادبستن

4-2) کنترل نقدینگی

4-3) حفاظت از سرمایه

4-4) بازگشت سرمایه

4-5) بستن قراردادهای حقوقی

4-6) انجام هماهنگی‌های عملیاتی مانند: هماهنگی با کارشناسان تامین، حمل و نقل، مدیریت زنجیره، عملیات ترخیص و … و در مجموع team up ( تشکیل گروه متخصص برای انجام رسیدگی به امور پروژه مورد نظر) برای پیشبرد پروژه.

نکته: در نظر داشته باشید که برای اجرای یک پروژه صادرات، دو بعد حقوقی و team up باید به طور همزمان پیش رود.

یک توصیه مهم: بهتر است قراردادها، حجم‌ها و نقدینگی در گردش به صورت پلکانی بالا رود.

به این معنی که اگر هدفگذاری شما روی عدد 100 است، بهتر است ابتدا برای رسیدن 1 به 5 برنامه‌ریزی کنید. سپس 5 به 20… در ادامه 20 به 50 و 50 را به 100 برسانید.

دلیل این توصیه این است که بتوانید ریسک‌هایی که در مسیر این فرآیند وجود دارد را کنترل کنید و به یکباره غافلگیر نشوید.

بررسی چالش‌ها در مراحل صادرات کالاقدم پنجم: نتیجه‌گیری و بررسی نتیجه هر مرحله و براساس آن اقدام‌کردن

در انتهای هر مرحله عملیاتی، ما می‌توانیم Conclusion یا نتیجه‌گیری را لحاظ کنیم. به این صورت که ببینیم چقدر پیش‌بینی‌های ما بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده با آنچه در عمل رخ داده، همخونه داشته است. در این مرحله از مراحل صادرات کالا 3 حالت مختلف ممکن است رخ دهد:

حالت اول) اگر در انتهای قدم اول از مراحل صادرات کالا متوجه وجود چالش‌هایی شدید که قابل رفع نیستند و امکان حل آن‌ها به هیچ عنوان وجود ندارد، بهتر است کار صادرات در همین مرحله متوقف شود.

حالت دوم) اگر در قدم اول چالش‌هایی رخ دهد اما بدانید که برای آن‌ها راه حل وجود دارد، باید اول به حل چالش بپردازید و بعد از آن وارد قدم دوم از مراحل صادرات کالا شوید.

حالت سوم) اگر در قدم اول چالشی نباشد، بدون معطلی بعد از مرحله اول وارد مرحله دوم می‌شویم.

نکته: دقت داشته باشید که در صورتی که در قدم اول چالش وجود داشته باشد، باید حتما اول چالش برطرف شود و بعد وارد قدم دوم شوید اما، این موضوع درمورد قدم دوم صدق نمی‌کند. یعنی در قدم دوم اگر چالشی وجود داشته باشد، شما موظفید همزمان هم چالش را برطرف کنید و هم فرآیند عملیاتی را پیش ببرید.( یعنی در مرحله 2 متوقف نمی‌شوید.)

 

شرکت توسعه و رشد تجارت هرمس یک شرکت بازرگانی است که به تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان داخل ایران کمک می‌کند تا محصولات خود را به روسیه، دوبی، قرقیزستان و ترکیه صادر کنند و به عنوان یک شرکت مدیریت صادرات (EMC=Export Managment Company) می‌تواند در همه یا بخشی از مراحل صادرات محصول به خارج از ایران خدمات خود را به تامین‌کنندگان ارائه دهد. در این بلاگ نکاتی که برای این گروه بازرگانی در مراحل صادرات کالا مورد توجه قرار می‌گیرد، بررسی شد. در قسمت بعد مراحل صادرات کالا به صورت کلی‌تر آورده شده است. لازم به ذکر است این مراحل ممکن است توسط هر گروه تجاری کمی در جزئیات عملیات با هم فرق داشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      خانهخدمات[EN Version]تماس