واردات هر نوع کالا در ازای صادرات به روسیه و اوراسیا
بر اساس مصوبه کمیته اقدام ارزی هر شرکت و بازرگانی که به کشورهای اتحادیه اوراسیا و روسیه صادرات داشته باشد میتواند هر نوع کالایی وارد کند.
این اقدام در راستای توسعه روابط تجاری با روسیه و اوراسیا صورتگرفته است، بهطوریکه به گفته رئیس سازمان توسعه و تجارت همچنین مقرر شد تا 25 درصد مشوقهای صادراتی به کالاهایی که به روسیه صادر میشود اختصاص یابد.
در خصوص این نمایشگاه گفته شده که: این نمایشگاه از جمله بزرگترین نمایشگاههای این صنعت در روسیه محسوب میشود و مقرر شد تا اسبربانک روسیه بهعنوان پیونددهنده خودروسازان دو کشور در امر سرمایهگذاری و تأمین مالی ورود کند.
همچنین در این وبینار از تلاش اسبربانک برای دعوت از مدیرعاملان ۱۴ شرکت خودروسازی روسیه جهت نشست با همتایان ایرانی خبر داده شده و گفته شده است که: در تلاش هستیم تا صادرات قطعه و خودرو نیز از مزایای کریدور سبز بهرهمند شوند.
کریدور (سبز) تسهیل شده گمرکی توسط گمرک روسیه برای گسترش و تسهیل تجارت با کشورهای همسایه و منطقه بخصوص کشورهایی که ظرفیت و پتانسیل خوبی در حوزه تجارت دارند ایجاد شد. کشور روسیه در این طرح سازوکار و مکانیزمی را طراحی کرد تا بتواند برای کشورهایی که با آنها مراودات تجاری دارد تسهیلاتی را فراهم کند؛ روشی که این اجازه را میدهد تا روند صادرات کالا بدون چالش صورت گیرد.
علاوه بر واردات هر نوع کالا در مقابل صادرات رئیس سازمان توسعه تجارت از معرفی یک شرکت در حوزه مصالح ساختمانی به گمرک روسیه خبر داد و گفت: اتاق تعاون یک شرکت با روسها تأسیس کرده و ضمن معرفی این شرکت به گمرک روسیه، تأمین انواع مصالح ساختمانی و صادرات به روسیه از طریق این شرکت انجام میشود تا از مزایای گمرک سبز بهرهمند شوند.
وی ادامه داد: در حوزه خودرو نیاز است که یک شرکت به گمرک روسیه معرفی شود تا به همین صورت از مزایای گمرک سبز استفاده کنیم چرا که امکان معرفی چند شرکت وجود ندارد.
نقش رایزنان بازرگانی در توسعه دیپلماسی اقتصادی
در دنیای تجارت خارجی امروز، رایزنان بازرگانی به سبب حضور فعال در بازار هدف، از مهمترین عوامل تأثیرگذار در توسعه بازرگانی میان کشور مبدأ و بازار هدف و نوک پیکان بازاریابی و فروش محصولات هر کشور هستند. چراکه با تحلیل وضعیت اجتماعی و اقتصادی، میزان عرضه و تقاضا، مؤلفههای قیمتگذاری، فعالیت رقبای داخلی و خارجی در کشور مقصد، برگزاری نمایشگاههای تجاری، قوانین، مقررات و بخشنامههای گمرکی و تجارت خارجی و نظایر آن میتوانند جامعه تجاری ایران را از آخرین رویدادهای بازار هدف آگاه سازند تا تجار ایرانی بتوانند در این بازار رقابتی، موفقتر عمل نمایند.
از سوی دیگر رایزنان بازرگانی با برقراری ارتباط مستقیم با شخصیتها، رؤسای سازمانها و بنگاههای اقتصادی و مقامات تصمیمگیرنده در امر تجارت کشورهای مقصد و همچنین ساماندهی هیئتهای تجاری یا اعزام هیئتهای اقتصادی به داخل کشور بهمنظور شناسایی چگونگی ورود کالاهای ایرانی به آن کشورها و تسهیل توافقات دوجانبه، میتواند نقش مهمی در پیشبرد اهداف صادراتی محصولات با نشان ساخت ایران را ایفا نمایند
داشتن یک بازار بزرگ منطقهای با وجود ۱۵ همسایه خشکی و دریایی با بیش از ۶۰۰ میلیون جمعیت و سواحل دریایی طولانی، ارتباطات ریلی و جادهای، موقعیت مناسب و بازاری پربار برای استفاده از تولیدات داخلی کشورمان است، اما بدون حضور رایزنان بازرگانی استفاده درست و کامل از این ظرفیت میسر نخواهد بود.
اهمیت تجارت خارجی در رشد و پیشرفت کشورها مسئلهای انکارنشدنی است، لذا مهمترین وظیفه سازمان توسعه تجارت، تسهیل و تسریع صادرات غیرنفتی و تجارت کشور است که به دو بخش توسعه صادرات غیرنفتی و مدیریت واردات تقسیم میشود. یکی از وظایف مهم سازمان توسعه تجارت در حوزه دیپلماسی اقتصادی، اعزام و نظارت بر فعالیت رایزنان بازرگانی است. باید بین دو مفهوم رایزن بازرگانی و رایزن اقتصادی، تمایز قائل شویم. رایزن اقتصادی در ساختار سازمانی وزارت امور خارجه فعالیت دارد، درحالیکه رایزنان بازرگانی، در حوزه تجارت خارجی فعالیت میکنند و جزو ساختار سازمان توسعه تجارت ایران هستند
بنا بر نظر کارشناسان، رونق تولید نیازمند صرفه اقتصادی تولید و ایجاد صرفه اقتصادی در گرو صادرات است. در این زمینه رایزنان بازرگانی، نیروهای پشتیبان صادرکنندگان برای دستیابی به بازارهای هدف بشمار میروند و به کشف و بهرهبرداری از فرصتها و کاهش هزینه صادرکنندگان در شناسایی بازارهای هدف و توسعه صادرات کمک میکنند.
این شرایط در نهایت منجر به افزایش تولید، کاهش بیکاری و در نهایت رفاه اجتماعی میشود؛ لذا از رایزنان بازرگانی انتظار میرود با شناخت کامل و همهجانبه از قوانین و مقررات داخلی ایران و کشور مقصد، از یک رویکرد و مدل مناسب همراه با نوآوری بهره بگیرند تا بتوانند به گسترش روابط اقتصادی و بازرگانی ایران و کشورهای هدف کمک کنند.
البته رایزنان بازرگانی باید اختیارات لازم و کافی را برای ایفای نقش خود داشته باشند تا بتوانند فضای مناسبی برای برقراری روابط اقتصادی و بازرگانی میان تجار ایران و دیگر کشورها را فراهم کنند.
در همین راستا، میزان افزایش صادرات و حرکت به سمت تراز تجاری مثبت میتواند از جمله شاخص ارزیابی عملکرد رایزنان بازرگانی در کشورهای هدف باشد، زیرا خط کش صادرات، سرمایهگذاری و همینطور اثرگذاری در حجم مبادلات و تراز تجاری، بهترین میزان برای سنجش عملکرد این رایزنان بهحساب میآید.
بدون دیدگاه